Isnin, 21 Januari 2013

10 Info Ringkas yang Menarik



1.Kucing tidak boleh merasa rasa manis dan pepatung hanya boleh hidup selama 24 jam sahaja manakala ulat sutera boleh memintal benang sutera sehingga 86,000 kali berat badannya dalam masa 56 hari.

2. Setiap 2 minggu,perut akan menghasilkan satu lapisan mukus minggu untuk melancarkan proses penghadaman. 



3. Jika usus kecil manusia dibelah dan dicantum-cantumkan,ia boleh memenuhi kawasan seluas 9.2 meter persegi.


4.Kandungan emas di laut adalah 200 kali ganda lebih banyak berbanding di daratan.


5.Jika semua salur darah dalam tubuh manusia dicantumkan ia boleh meliputi jalan raya sepanjang 96,000 Km

6.Tempat paling sejuk di dunia bukanlah di Kutub Utara atau Kutub Selatan tetapi Verkovank, Siberia dengan suhu serendah 100 darjah di bawah paras beku yang pernah dicatitkan.


7.Wanita-wanita dari keturunan Pigmy di Lembah Congo, Afrika amat takut jika suami mereka terpikat dengan wanita-wanita lain. Bagi mengelakkan suami digoda oleh wanita lain, setiap isteri bertindak mengawal suami mereka dengan mengukir nama mereka di dahi suami masing-masing. Lantaran itu, sudah pasti suami mereka tidak lagi miang untuk mendekati wanita lain kerana nama isteri mereka sudah terpahat di dahi.


8.Orang pertama menggunakan sapu tangan adalah King Richard II dari England (1367 - 1400). Beliau membawa sekeping kain kecil yang digunting untuk menyapu dan membersihkan hidungnya. 


9.Pada 1905 seorang lelaki yang hanya dikenali sebagai Forestier telah memanjat 729 anak tangga Menara Eiffel di Perancis dalam masa 3 minit 12 saat untuk sampai ke puncak. 


10. Planet Pluto mengambil masa 248 tahun utk mengelilingi matahari. Setiap 20 tahun pula ia mengubah orbitnya bagi mengelak dari berlanggar dengan planet Neptune.

Oleh : Roy Podolski

1 ulasan: