Selasa, 23 Oktober 2012

Lelaki Rentas 7 Buah Negara Untuk Tunaikan Haji

Blogging Si Blogger Senad Hadzic berjalan kaki rentas tujuh negara pergi haji 2012

Senad Hadzic di sebatang jalan dalam perjalanan nya menuju ke Kota Mekah

Seorang lelaki Islam bosnia,Senad Hadzic,47 tahun merentas sebanyak 7 buah negara termasuk Syria yang sedang bergolak untuk menunaikan fardhu haji dengan hanya berjalan kaki.

Perjalanannya mengambil masa 314 hari dan telah berjalan kaki sejauh 5,700 kilometer merentasi Bosnia, Serbia, Bulgaria, Turki, Syria dan Jordan untuk ke Mekah dengan membawa beg sandang seberat 20 kilogram.

Dia berkongsi pengalamannya di laman web sosial Facebook miliknya termasuk gambar dia memperoleh kad masuk dan keluar Syria yang dikeluarkan oleh kementerian dalam negeri kepada warga asing.Pada April lalu,lelaki itu berjalan sekitar 500km dalam tempoh 11 hari. Dia juga melintasi bandar raya Aleppo dan Damsyik serta sejumlah pos kawalan tentera rejim dan pemberontak tetapi dia tidak pernah ditahan.

Ketika melintasi sebuah pos kawalan tentera Presiden Bashar Al-Assad, beberapa askar mengarahkan Hadzic mengosongkan beg sandang miliknya dan apabila dia menunjukkan al-Quran dan menyatakan dia berjalan kaki ke Mekah lalu mereka melepaskanya.

Hadzic berkata yang dia berjalan kerana Allah, untuk Islam, untuk Bosnia-Herzegovina, untuk ibu bapa dan saudara perempuan nya.Dia turut memberitahu di laman Facebooknya bahawa Tuhan telah menunjukkan jalan ke Mekah dalam mimpinya termasuk menuju ke kota suci itu melalui Syria dan bukan Iraq.Senad berdepan suhu sejuk antara -35° darjah Celsius di Bulgaria hingga kepanasan mencecah 44° darjah Celsius di Jordan semasa perjalanan nya menuju ke Mekah.

Selain dua bulan di sempadan Arab Saudi dan Jordan bagi mendapatkan visa untuk mengerjakan ibadah haji,dia juga terpaksa menunggu di Istanbul selama beberapa minggu untuk mendapatkan kebenaran bagi merentasi Jambatan Bosphorus dengan berjalan kaki.

P/S : Semoga Allah merahmati perjalanan nya selepas menunai kan haji.Agak2 bila lah kita nih nk pegi haji guna cara camtu.Kagum.Subhanallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan