Rabu, 31 Oktober 2012

Budak Lelaki India Bangga Ada 25 Jari

Arpan Saxena Bhopal budak lelaki 25 jari

Arpan Saxena Bhopal budak lelaki 25 jari

Arpan Saxena, budak lelaki berusia empat tahun dari Bhopal, mengalami dua kecacatan genetik yang jarang berlaku dan disebabkan kecacatan itu dia memiliki 25 jari keseluruhan kaki dan tangan dengan 13 jari ditangan dan 12 jari dikaki.

Kecacatan itu yang dikenali dengan nama saintifik Polydactyl & Syndactyly menyebabkan jari tangan dan kakinya mempunyai jari tambahan & Syndactyly yang menyebabkan jari tangan dan kakinya bercantum.

Budak itu berasa seronok kerana ramai orang melihat dan mengambil gambarnya di seluruh bandar itu dan keadan itu membuat kan dia berasa seolah-solah seperti selebriti.

Berlainan pula dengan bapanya Anil Saxena, 35, seorang penarik beca,berasa tidak seronok apabila kelebihan kaki itu membataskan perjalanan dia dan menghalang dia daripada berkasut

Ketika Arpan dilahirkan,semua orang terkejut apabila melihat anaknya mempunyai 26 jari keseluruhan.Anil juga menambah sebelum ini dia tidak pernah mendengar bahawa ada orang dilahirkan dengan jari sebegitu banyak.

Ketika Arpan berusia dua tahun, berlaku satu kemalangan yang menyebabkan satu daripada jarinya ‘putus.’.Kata Anil, ketika Arpan sedang bermain tiba-tiba jarinya tercedera sebelum ia seolah-olah tertanggal.

“Semua ibu bapa mahu dikenali kerana anak mereka."itu kata-kata Isteri Anil, Tanu, 30, dan dia juga berkata banyak pihak menawarkan bantuan tetapi dia enggan membenarkan anaknya menjalani pembedahan bagi membuang lebihan jari itu.

Selain itu,dia juga bimbang pembedahan hanya akan memberi kesan kepada anaknya.Kelebihan yang ada pada Arpan tidak membuatkan namanya tercatat dalam rekod dunia apabila seorang lagi budak India,Akshat Sexena yang memiliki 34 jari keseluruhan.

“Arpan kini terkenal di seluruh Bhopal dan kami mahu ia kekal begitu,” kata ibunya.

Sumber : SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan