Rabu, 24 Ogos 2016

Masalah Pepijat Komputer - Diantaranya yang Epik

Masalah Pepijat Komputer - Diantaranya yang Epik

Majoriti pepijat perisian adalah masalah kecil yang boleh diatasi atau berfungsi secara biasa di sekitar pengguna, tetapi terdapat beberapa kes yang ketara di mana kesilapan mudah telah memberi kesan kepada berjuta-juta, pada satu-satu perkara atau yang lain, dan juga meyebabkan kecederaan dan kehilangan nyawa.

Perisian ditulis oleh manusia - dan setiap perisian mempunyai pepijat, atau "ciri-ciri yang tidak didokumenkan" sebagai jurujual mungkin itu istilah yang dipanggil mereka. Iaitu, perisian itu melakukan sesuatu yang ia tidak perlu, atau tidak melakukan sesuatu yang sepatutnya. Pepijat ini boleh disebabkan oleh reka bentuk yang tidak tepat, salah faham masalah, atau dengan kesilapan biasa manusia - sama seperti kesilapan menaip dalam buku. Walau bagaimanapun, manakala buku dibaca oleh manusia yang biasanya boleh membuat kesimpulan jika perkataan tersilap eja, tetapi perisian dibaca oleh komputer, yang secara amnya akan melakukan perkara yang ditulis didalamnya.

Berikut adalah beberapa kes di mana kesan pepijat ini sangat besar, dalam beberapa keadaan .



Therac-25

1985-1987 Therac-25
The Therac-25 adalah mesin untuk pentadbiran untuk terapi radiasi, secara amnya untuk merawat pesakit kanser. Ia mempunyai dua cara operasi. Cara pertama terdiri daripada alur elektron yang disasarkan terus pada pesakit dalam dos yang kecil untuk jumlah yang singkat. Kedua bertujuan mensasarkan elektron pada tahap tenaga yang tinggi pada 'sasaran' logam pertama, yang pada dasarnya akan menukar sasar ke dalam X-ray yang kemudian berlalu ke pesakit.

Model sebelum mesin Therac, untuk cara kedua pengoperasian ini, terdapat peti keselamatan secara fizikal untuk memastikan sasaran ini adalah di tempat yang betul, tanpa ia, sasaran tenaga yang sangat tinggi boleh tersilap dihalakan terus ke dalam pesakit. Dalam model baru, peti keselamatan fizikal telah digantikan dengan yang perisian.

Malangnya, terdapat pepijat dalam perisian: yang mana 'limpahan aritmetik' kadang-kadang berlaku semasa pemeriksaan keselamatan secara automatik. Pada dasarnya, ini bermakna bahawa sistem itu menggunakan nombor dalam pengiraan dalaman yang terlalu besar bagi mesin untuk mengendalikan. Jika, pada masa yang tepat, pengendali telah mengkonfigurasi mesin, pemeriksaan keselamatan akan gagal dan logam sasaran tidak akan berpindah ke lokasi yang sepatutnya. Hasilnya adalah sasaran 100 kali lebih tinggi daripada dos yang dicadangkan akan dihalakan kepada seseorang pesakit, memberikan mereka keracunan radiasi. 6 kes telah dikenal pasti, yang mana kemudiannya menyebabkan kematian 4 pesakit.


Corrupted-Blood Glitch

September 13, 2005 World of Warcraft “Corrupted-Blood” Glitch
Kejayaan besar World of Warcraft(WoW), sebuah permainan komputer talian yang dicipta oleh Syarikat Blizzard Entertainment, menanggung malu berikutan kemaskini yang dilakukan oleh mereka terhadap permainan itu pada September 13, 2005. menyebabkan kematian besar-besaran karakter permainan. Semasa kemaskini kandungan permainan, Hakkar, watak musuh baru yang dicipta telah diperkenalkan yang mana mempunyai kebolehan atau keupayaan untuk menyebabkan penyakit, yang dipanggil Corrupted Blood. semasa watak permainan dimainkan,tenaga kesihatan mereka akan mengalir kehabisan dari masa ke semasa.Penyakit ini boleh dijangkitkan pemain kepada pemain yang lain, sama seperti di dunia sebenar, dan mempunyai potensi untuk membunuh mana-mana watakyang dijangkiti . Kesan jangkitan ini bertujuan hanya setempat dikawasan permainan yang Hakkar diami.

Walau bagaimanapun, mereka telah terlepas pandang satu perkara iaitu: pemain dapat teleport ke kawasan lain permainan ketika masih dijangkiti dan memberi penyakit kepada orang lain - yang akhirnya betul-betul berlaku. Seluruh bandar raya di dunia permainan adalah kawasan yang tidak boleh pergi, dengan mayat pemain mati mengotori jalan-jalan. Mujurlah, kematian pemain tidak berlarutan dalam WoW dan 'acara kematian besar-besaran' itu berakhir tidak lama kemudian apabila pentadbiran permainan menetapkan semula pelayan dan memohon kemas kini perisian selanjutnya. Apa yang menariknya adalah reaksi pemain boleh mencerminkan tindak balas mereka jika kejadian sebenar berlaku didunia ini.


North American Blackout

August 14, 2003 North American Blackout
Kira-kira seramai 55juta orang terjejas terutamanya di Amerika Syarikat North Eastern, juga tidak ketinggalan Ontario Canada. Kejadian ini adalah salah satu gangguan bekalan elektrik yang terbesar dalam sejarah. Ia bermula apabila loji tenaga di sepanjang pantai selatan Tasik Erie, Ohio tertutup talian kerana permintaan yang tinggi yang meletakkan seluruh rangkaian kuasa di bawah tekanan yang lebih besar. Apabila talian kuasa adalah di bawah beban elektrik yang lebih tinggi, ianya menjadi panas, bermakna bahan yang membentuk kabel (biasanya aluminium dan keluli) mengembang. Beberapa laluan kuasa(wayar elektik) digantung lebih rendah kerana mereka berkembang dan tersangkut pada pokok, membawa mereka ke bawah dan meletakkan sistem di bawah tekanan semakin lebih. Ini membawa kepada kesan yang melata yang akhirnya mengurangkan rangkaian kuasa ke 20% daripada pengeluaran biasa.

Walaupun punca kegagalan elektrik ini tiada kaitan dengan pepijat perisian, ia boleh dielakkan jika tidak kerana pepijat perisian dalam sistem pusat kawalan penggera. Dalam apa yang dipanggil 'kondisi perlumbaan' senario, dua bahagian sistem bersaing lebih untuk sumber yang sama dan tidak dapat menyelesaikan konflik, yang menyebabkan sistem penggera membekukan dan menghentikan pemprosesan isyarat. Malangnya, sistem penggera gagal secara 'senyap/diam-diam', yang bermaksud ia berlaku, tetapi tidak memberitahu sesiapa bahawa ia telah rosak. Ini bermakna tiada audio atau isyarat visual disediakan untuk dikawal oleh kakitangan bilik yang lebih bergantung kepada perkara-perkara itu untuk sedar akan sesuatu situasi. Selepas itu, kejadian dilaporkan dengan menyeluruh dan meninggalkan banyak kawasan tanpa kuasa elektrik selama beberapa hari dan melibatkan industri, utiliti & komunikasi. Ia juga telah dipersalahkan kerana sekurang-kurangnya sebagai salah satu faktor yang menyumbang dalam beberapa kematian.


USS Yorktown Insiden

Sepetember 21,1997 USS Yorktown Insiden
Dalam dunia pembangunan perisian, terdapat beberapa pepijat yang biasa  &dikenali dimana pengaturcara perlu hadapi. Salah satu contohnya adalah peipijat 'membahagi dengan sifar', di mana pengiraan dilakukan yang membahagikan mana-mana nombor dengan sifar. pengiraan itu tidak mustiahil untuk diselesaikan, sekurang-kurangnya tanpa tidak menggunakan matematik yang lebih tinggi, dan kebanyakan perisian dari super komputer hinggalah ke poket kalkulator - ditulis untuk mengambil kira senario ini.

Ianya datang dengan sedikit rasa malu, USS Yorktown mengalami kegagalan menyeluruh apabila sistem pendorongan gagal berfungsi dan mati di dalam air selama hampir 3 jam apabila seorang anak kapal menaip "0" ke dalam sistem pengurusan pangkalan data atas kapal yang ketika itu digunakan dalam pengiraan pembahagian. Perisian ini telah dipasang sebagai sebahagian daripada operasi yang lebih luas untuk digunakan komputer bagi mengurangkan tenaga yang diperlukan untuk menjalankan beberapa kapal. Mujurlah, kapal itu hanya terlibat dalam gerakan asas pada masa kejadian itu, dan bukannya digunakan dalam persekitaran pertempuran, yang mana boleh berlaku.


Letupan Saluran Paip Gas Trans Siberia

1982, Letupan Saluran Paip Gas Trans Siberia
Yang ini sedikit tegang, dan mungkin sebenarnya tidak pernah berlaku, tetapi - jika ia adalah benar - ia adalah satu contoh yang paling menonjol menunjukkan kemunculan pepijat perisian menyebabkan kejadian besar.

Semasa Perang Dingin, apabila hubungan antara Amerika Syarikat dan Soviet Rusia dingin, Agensi Perisikan Pusat dikatakan telah sengaja meletakkan pepijat dalam perisian yang dijual oleh sebuah syarikat Kanada - perisan yang digunakan untuk mengawal saluran paip gas trans-siberian . CIA menganggap bahawa Rusia telah membeli sistem ini melalui sebuah syarikat Kanada sebagai satu cara berselindung untuk mendapatkan teknologi Amerika, dan ini akan menjadi satu peluang bagi mereka memberi bahan yang rosak.

Pendedahan laporan "Selamat tinggal Dossier" di mana, antara lain, dikatakan bahawa sebenarnya turbin rosak digunakan pada saluran paip gas. Ia didakwa oleh bekas Setiausaha tentera udara, Thomas C. Reed, bahawa satu siri pepijat telah diperkenalkan supaya sistem itu akan lulus ujian tetapi akan gagal semasa penggunaan sebenar. Tetapan untuk pam dan injap telah ditetapkan melebihi tekanan dan dikatakan dapat menahan, yang membawa kepada letupan dikatakan letupan terbesar bukan nuklear yang pernah dicatatkan.

Bagaimanapun, kenyataan-kenyataan ini telah disangkal oleh veteran KGB, Anatoly Medetsky, yang mendakwa bahawa letupan itu disebabkan oleh pembinaan sub-par dab bukannya sabotaj yang sengaja dilakukan. Biar apa pun sebabnya, tiada kemalangan jiwa dilaporkan dan dikatakan letupan berlaku di kawasan yang sangat jauh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan