Rabu, 27 Jun 2012

Pesta Purim, Pesta Khusus Untuk Penganut Yahudi Mabuk-Mabuk

Secara tradisinya, pesta Purim diraikan oleh penganut-penganut agama Yahudi di seluruh dunia bagi mengingati peristiwa pembebasan nenek-moyang mereka daripada cengkaman kuasa Parsi. Menurut Book of Esther, kaum Yahudi telah dibebaskan dengan bantuan seorang wanita yang bernama Esther. Menurut kitab lama itu lagi, pembesar daripada Parsi iaitu Haman berusaha untuk membunuh kaum Yahudi secara besar-besaran. Bagi mengingati peristiwa bersejarah tersebut, kaum Yahudi mengkhususkan satu hari dalam setahun sebagai pesta perayaan untuk mereka. Pada tahun 2012, Pesta Purim jatuh pada 7 Mac.

Kebiasaannya, kaum Yahudi meraikan pesta Purim dengan mendengar alunan bacaan Book of Esther di Synagogue selain berkongsi makanan sesama mereka dan bersedekah. Rata-rata makanan paling popular semasa pesta Purim adalah sejenis pasta berbentuk tiga segi yang dikenali sebagai Hamantaschen atau Telinga Haman. Kononnya, pasta tersebut dijadikan menu khas bagi mengingati bentuk telinga Haman dan kemudian setiap penganut Yahudi menikmatinya semata-mata untuk menghinakannya.


Seakan-akan Holloween
Pesta Perayaan Purim boleh diibaratkan pesta Holloween yang sering dirayakan oleh masyarakat Barat. Penganut Yahudi akan berpakaian pelbagai ragam pada hari tersebut. Semasa pesta tersebut berlangsung, boleh dikatakan ia lebih menjurus kepada pesta sukaria daripada tujuan sebenar pesta perayaan Purim dirayakan.

 Spiderman pon terlibat sekali.kui3

Minum Arak dan Wajib Mabuk
Penganut Yahudi wajib mabuk semasa Pesta Purim. Ia didoktrinkan secara khusus sepertimana yang diwajibkan oleh rabbi-rabbi yahudi sejak dahulu lagi. Mereka mendakwa, setiap penganut Yahudi mesti mabuk sehingga tidak mampu untuk mengira angka-angka. Kejanggalan ini bukan satu yang pelik bagi masyarakat Yahudi. Bahkan rabbi mereka yang alim sekalipun akan ‘cuba’ memabukkan diri mereka sendiri semasa Pesta Perayaan Purim.
Inikah yang dikatakan umat pilihan Tuhan?


Sumber : SINI


Tiada ulasan:

Catat Ulasan