Ahad, 24 Mac 2013

5 Langkah Berjimat Yang Mudah

Macam mane nak berjimat? Kat bawah ni langkah-langkah yang memang boleh menjimatkan duit kita kalau kita betul-betul buat. 

1. Beli Barang-barang "Store Brands"
Tepung gandum or gula ker beli yang brand Carrefour ker, Tesco ker. Kadang-kadang quality dan rasa sama sebab dari pengilang yang sama.

2. Buat Senarai
Pastikan senarai barang-barang yang nak dibeli dicatit supaya tak berlaku ""impulse buying" . Kadang-kadang kita akan tend to buy something yang tak tersenarai, jadi kenalah belajar untuk memaksa diri kita fikir balik Perlu ke Tak Perlu beli. 

3. Beli Barang Secara Pek
Maggi 5 percuma 1, air kotak pek 6 @ 12 @ 24 paket, air mineral pek 6 @ 12 bungkus, ubat gigi beli 2 percuma 1, Kit-Kat 5 biji sebungkus. Beli cara macam ni boleh jimat banyak berbanding pegi kedai beli 1.


4. Bawa Bekal
Selain bawa bekal ke pejabat, kita juga boleh bawa air kotak ke, air mineral botol ker, Kit-Kat ker masa kita keluar dari rumah. So, kalau rasa lapar or dahaga, boleh terus minum jer. Air kotak kat kedai RM1.20 tapi kalau kita bawa air kotak dari rumah (yg kita beli secara Pek), kos 1 kotak baru RM.060-RM0.70.

5. Periksa Barang Dalam Peti Ais
Sebelum keluar beli barang, check dulu barang-barang yang masih ada supaya tak terbeli lagi. Nanti dah asik membeli, barang yang lama pon still ada tak guna lagi.
Gambar Hiasan 



Sumber asal dari SINI 

2 ulasan:

  1. hihihiihi betul2..kalau takda senarai tu menyebabkan benda yang tak penting pun dibeli hehe

    http://pinkbubblegumprincess.blogspot.com/

    BalasPadam
    Balasan
    1. ekekke tu lerr.. laju je tangan amik benda2 mak nenek masuk dlm troli :D

      Padam