Isnin, 29 Oktober 2012

Fungsi Meta Tags Dalam Blog

Fungsi meta tags dalam blog

Dua tiga hari lepas aku mula belajar tentang Meta Tag,kalau nak ikut kan memang malas nk belajar meta2 nih tapi disebab kan tukar template baru & nak naik kan ranking blog punya fasal, terpaksa lah aku godek2.

Mula-mula seriously tak faham satuuu pon tentang meta tag,jadi aku gagah kan diri belajo gak dan buat research.Melalui try & error,akhir nya aku faham sikit2 dan akhirnya aku dapat gak buat template aku mesra SEO(entah ada tidak dalam search engine,kih3).So pada yang belum tahu tentang fungsi meta tags dan kelebihan bila dipasang pada blog,sini aku share kan post dari blog yang aku baca.

Assalammualaikum sahabat2 sekalian..

Untuk pertama kali nya saya membuat tutorial khas dalam blog ini.. memandangkan saya x kreatif sgt jd sy nak wat tutorial mengenai function metatags  .. hehe.. Mungkin ramai yg x tahu apa kepentingan Meta Tags dalam blogspot ni.. Saya pun sendiri pun baru tahu awal tahun ni tu pun disebabkan lecturer suru saya buat Meta Tags untuk website/laman web Kedai T-shirt Online.. Gara2 nak markah lebih saya pergi la bermain dgn Benda HTML tuh.. selidik punya selidik dapat juga saya buat.. haha.. 

ok ok lupakan saja pasal  saya bermain tu.. kembali kepada Blogspot Meta Tag


Apa itu Meta Tag??

Secara ringkas nya, Meta Tag adalah keyword(Kata Kunci) yang memudahkan dalam carian enjin(search engine) .. ex: google, yahoo dan sebagainya..

Apa Kegunaan Meta Tag?

- memudahkan pencarian dalam search engine
- peluang untuk mendapatkan top ranking 
- visitor mudah mencari blog anda jika tags dipelbagaikan/diperbanyakkan
- menunjukkan latar belakang blog anda(ex: berkisarkan motivasi, tutorial, personal)

Pening tak?? hehe...  kalau nak cuba leh ikut follow step d bawah..

pertama:
a) klik pada template

b) klik edit HTML 

c) cari line  <b:include data='blog' name='all-head-content'/>  

 kedua:
copy meta tags kat bawah ni dan letakkan d bawah line diatas..

<meta content='DESCRIPTION HERE' name='description'/>
<meta content='KEYWORDS HERE' name='keywords'/>
<meta content='AUTHOR NAME HERE' name='author'/>

masukkan background/fungsi blog anda kat ''description here''
masukkan keyword yang anda inginkan di ''keyword here"
masukan nama anda kat "author name here"

contoh:

Fungsi meta tags dalam blog

ketiga:
Klik save template anda.. then dah siap..


senang tak? or tgh pening? ehehe... 
kalau nak check sama ada meta tags anda berjaya dipasang or tak, anda buka blog anda klik "right"..then, klik "page view source" .. lepastu scroll kat bawah dan korang akan nampak mcm kat bawah  ni..


Fungsi meta tags dalam blog


dan korang juga boleh check meta tags anda sukses or tak  melalui share u link..contohnya kita selalu post kita kat fecebook yang menyediakan pages/group untuk blogger kan..so, setiap kali kita post url link kita dia akan keluar mcm ni..


Fungsi meta tags dalam blog
metatags kita akan keluar macam kat atas :)

kalau dah ada semua ni.. meta tag telah sukses dipasang.. korang juga leh cek keyword blog korang kat webmaster tools google kalau nak lah.. hehe.. 

Nampak macam susah, tapi senang dan amat penting untuk para blogger sekalian...

Sekian Terima Kasih .. Maaf juga kalau tutorial ni x kemas sbb sy kurang kreatif nak buat cantik2.. :( semoga bermanfaat
Sumber : Eiyan.Com

Korang boleh jugak menyemak meta tags korang tu berjaya @ tak di sini

Fungsi meta tags dalam blog
Klik kat More Information tu dan kllik General.Kalau jadi macam gambar kat bawah,tndanya dah jadi lah tu.

Fungsi meta tags dalam blog

Boleh lah korang try pasal meta tags lepas ni kat blog korang,tapi INGAT korang backup lah dulu template korang,karang salah pastu blog jadi tak betul dalam search engine,jangan salah kan aku pulak ye.kui3.Apa2 pon Selamat Mencuba pada yang nak mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan